Tuesday, August 11, 2009

Syukur :)


Assalamualaikum wbt

Jom bersyukur kawan2! Sebab, terlalu banyak rupanya nikmat Allah dah pinjamkan pada kita ni. Nak senaraikan nanti tak mampu lah kan sebab terlampau-lampau banyak. Antaranya:

1) Nikmat iman, islam, taqwa
2) Nikmat tubuh badan sihat
3) Nikmat pancaindera
4) Nikmat ukhwah
5) Nikmat ibadah
6) dan banyakkk lagi ~


Kenapa kena bersyukur? Sebab Allah sayang orang yang mensyukuri nikmat ni. Bahkan kalau kita bersyukur, Allah akan tingkat gandakan lagi nikmat pada kita. Sebaliknya kalau kita tak bersyukur, ha....nantikan lah azab dari Allah. Ni boleh refer ke surah Ibrahim utk dalilnya dan penerangan lanjut.

Tapi, ada adik ni pernah tanya, macam mana pulak dengan orang yang nampak zahirnya tak ikut peraturan Allah, tapi nikmat diperoleh nya haiii lebih-lebih lagi. Dalam akademik misalnya, si A dapat dekat-dekat 4.00 walaupun kurang melaksanakan perintah Allah. Ha, kenapa tu?


Sebenarnya, sebagai manusia, kita memang tak akan mampu nak justify kerja-kerja Allah ini. Hanya Allah memberi rezeki kepada mereka yang dia kehendaki, dan hanya Allah jua Maha Mengetahui hikmah disetiap nikmat. Berlapang dadalah, mungkin kejayaan tersebut diberi kepada si A untuk mengingatkan dia betapa kejayaan itu datang dari Allah sebenarnya. Mudah-mudahan akan menjadi motivasi kepada dia untuk berubah jadi hamba yang lebih baik.

Jadinya, sebagai manusia biasa, kita kena faham yang nikmat ini pun sebenarnya wajar dipelihara dengan berhati-hati. Bukan apa, bimbangnya kalau nikmat ini sebenarnya ujian kepada kita. Ha...samada kita akan terus terpesong dek nikmat atau sentiasa kembalikan kepada Allah dalam apa jua keadaan. So, mari kita sentiasa berdoa agar apa jua nikmat yang kita peroleh ini bukanlah untuk menjauhkan lagi kita dari Allah, bahkan untuk mendekatkan diri kepada Allah.


so, jom bersyukur!

No comments: